چگونه “نه” گفتن را یاد بگیریم

چگونه “نه” گفتن را یاد بگیریم

بعضی از آدم‌ها تصور می‌کنند، اگر کاری را می‌توانند انجام دهند، حتما باید آن کار را انجام دهند.
یا این‌که خودشان را متعهد می‌دانند، اگر درخواستی از آن‌ها شد، در واکنشی سریع، جواب مثبت بدهند.
در نظر داشته باشیم که ما در برابر درخواست دیگران، هیچ‌گاه ملزم به
بله گفتن نیستیم و با دقت به این نکته‌ی کلیدی است، که می‌توانیم به خودمان اجازه‌ی نه گفتن بدهیم.
با نگفتن
نه ممکن است عواقب ناخوشایندی در انتظارمان باشد.

وقتی همواره بله می‌گوییم (نه نمی‌گوییم)، باعث می‌شویم که افراد بیش‌از‌حد به ما متکی شوند و به‌صورت مرتب برای انجام کارهای خودشان از ما درخواست کمک نمایند، تمرکزمان را بر فعالیت‌های از پیش برنامه‌ریزی شده و اهداف‌مان از دست می‌دهیم، از دنبال کردن علاقه‌مندی‌هایمان جا می‌مانیم و در بسیاری از مواقع مجبور به زیر پا گذاشتن ارزش‌های شخصی خود می‌شویم.


بیشتر...

بهترین زمان برای مطالعه چه وقتی است؟ صبح، ظهر یا شب؟ بهترین زمان برای مطالعه چه وقتی است؟

بهترین زمان برای مطالعه چه وقتی است؟ صبح، ظهر یا شب؟ بهترین زمان برای مطالعه چه وقتی است؟

احتمالا شما هم تجربه این را داشته‌اید که در صورت مطالعه در برخی ساعات شبانه روز، بازده بیشتری نسبت به سایر مواقع داشته‌اید. مثلا ممکن است شما ترجیح بدهید که به جای درس خواندن در صبح زود، شب ها امتحان کنید. اما سوال این است که واقعا آیا میتوان بهترین زمان برای مطالعه را پیدا کرد؟ آیا این موضوع در مورد همه افراد صدق می‌کند؟

تا به حال تحقیقات بسیاری در خصوص بهترین زمان به جهت مطالعه انجام شده است و هر محقق بنا بر تحقیقات انجام شده یک زمان مشخص و یا زمان‌های خاصی را برای مطالعه معرفی کرده‌اند.


بیشتر...

اصول اساسي تقويت انگيزه تحصيلي

اصول اساسي تقويت انگيزه تحصيلي

تشویق کودکان به درس خواندن باعث پیشرفت آن‌ها می‌شود

بشر از نخستین روز خلقت، با تکیه بر توانایی یادگیری و انتقال آموخته‌هایش توانست پیشرفت کند و تمدنی را به‌ وجود بیاورد که ما امروز در آن زندگی می‌کنیم. فناوری ساختن ابزارها، دانش‌های نو دربارۀ جهان اطراف و درون، روش‌های ادارۀ شهرها و همه با وجود توانایی یادگیری و آموزش به نسل‌های بعد منتقل شدند.


بیشتر...

استقلال در کودکان: چگونه فرزندانی مستقل بار آوریم ؟

استقلال در کودکان: چگونه فرزندانی مستقل بار آوریم ؟

کسب استقلال و مهارت در کودکان از سال های اولیه تولد او شروع می شود و بچه ها به طور طبیعی و غریزی دوست دارند کارهایشان را خودشان انجام بدهند و یاد بگیرند.

مسئولیت نهایی والدین، آماده کردن فرزند برای دستیابی به استقلال واقعی است. ما در صورتی می توانیم بگوییم این وظیفه را به خوبی انجام داده ایم که فرزندان ما به هنگام ترک خانه و آماده شدن برای شروع و ساختن بنای یک زندگی جدید، دارای اعتماد به نفس باشند.


بیشتر...